Vergroot contrast

Informatie- en Meldpunt Privacy

Vindt u het antwoord op uw vraag niet op onze website? Neem dan telefonisch contact op met het Informatie- en Meldpunt Privacy van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via 088 - 1805 250. U betaalt uw gebruikelijke telefoonkosten.

Het is momenteel drukker dan gebruikelijk met vragen. Dit komt omdat sinds 25 mei 2018 nieuwe privacywetgeving geldt, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Mogelijk moet u dus even wachten voordat u iemand aan de lijn krijgt. Onze excuses voor het ongemak.

Vragen van organisaties

Belt u namens een organisatie? En komt u zelf niet uit een meer algemene privacyvraag? Dan kunt u ons bij ons terecht voor informatie over uw verantwoordelijkheden bij het verwerken van persoonsgegevens. Wij leggen u dan uit wat er in de wet staat.

Als onafhankelijk toezichthouder geven wij geen oordeel over uw specifieke situatie. Dus wilt u weten of u volledig aan de regels voldoet? Of in lijn handelt met andere organisaties in uw sector? Dan verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een adviesbureau, bedrijfsjurist of een brancheorganisatie.

Het Informatie- en Meldpunt Privacy is niet bedoeld voor consultants en advocaten.

Vragen van burgers

Wilt u meer weten over uw privacyrechten? Bijvoorbeeld omdat u het idee heeft dat een organisatie niet zorgvuldig met uw persoonsgegevens omgaat? Dan kunt u ons bellen. Wij geven u dan algemene uitleg over wat er in de wet staat. Zodat u zelf kunt bepalen of u in uw recht staat.

Wij geven geen oordeel over uw individuele situatie. Om een zorgvuldig antwoord te geven, is vaak meer informatie of zelfs onderzoek nodig. Helaas kunnen wij niet overal onderzoek naar doen. Wanneer wij een onderzoek hebben afgerond, kunnen wij besluiten om dat openbaar te maken. U vindt deze informatie dan op onze website. Wij geven geen individuele terugkoppeling over de voortgang van zaken.

Klacht indienen of tip geven

Denkt dat uw persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet? Dan kunt u een privacyklacht bij ons indienen. Wij nemen iedere klacht in behandeling. De manier waarop we dat doen, verschilt per klacht. U ontvangt altijd een reactie van de AP op uw klacht. U kunt ons ook een tip geven. Een tip beschouwen we als een belangrijk signaal voor ons toezicht, maar leidt niet tot een individueel onderzoek. Een tip kunt u ook anoniem geven.