Vergroot contrast

Vragen aan de Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft uitleg over de privacywetgeving. Dat is een van de manieren waarop wij het grondrecht van mensen op privacy beschermen. Vindt u het antwoord op uw vraag niet op onze website? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij helpen u graag verder. Op deze pagina leest u met welke vragen u bij ons terecht kunt.

Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via 088 - 1805 250. U betaalt uw gebruikelijke telefoonkosten.

Het is drukker dan gebruikelijk bij het telefonisch spreekuur. Dit komt omdat sinds 25 mei 2018 nieuwe privacywetgeving geldt, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wij wijzen u erop dat op onze website veel informatie staat waarmee uw vragen over de AVG worden beantwoord.

Bekijk daarom bij voorkeur eerst onze website. Bijvoorbeeld het AVG-10 stappenplan of de AVG-regelhulp. Vindt u niet de informatie die u zoekt? Dan helpen wij u graag verder tijdens het telefonisch spreekuur.

Vragen van organisaties

Belt u namens een organisatie? En komt u zelf niet uit een meer algemene privacyvraag? Dan kunt u ons bij ons terecht voor informatie over uw verantwoordelijkheden bij het verwerken van persoonsgegevens. Wij leggen u dan uit wat er in de wet staat.

Als onafhankelijk toezichthouder geven wij geen oordeel over uw specifieke situatie. Dus wilt u weten of u volledig aan de regels voldoet? Of in lijn handelt met andere organisaties in uw sector? Dan verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een adviesbureau, bedrijfsjurist of een brancheorganisatie.

Vragen van burgers

Wilt u meer weten over uw privacyrechten? Bijvoorbeeld omdat u het idee heeft dat een organisatie niet zorgvuldig met uw persoonsgegevens omgaat? Dan kunt u ons bellen. Wij geven u dan algemene uitleg over wat er in de wet staat. Zodat u zelf kunt bepalen of u in uw recht staat.

Wij geven geen oordeel over uw individuele situatie. Om een zorgvuldig antwoord te geven, is vaak meer informatie of zelfs onderzoek nodig. Helaas kunnen wij niet overal onderzoek naar doen.

Wanneer wij een onderzoek hebben afgerond, kunnen wij besluiten om dat openbaar te maken. U vindt deze informatie dan op onze website. Wij geven geen individuele terugkoppeling over de voortgang van zaken.

Klacht indienen of tip geven

Denkt dat uw persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet? Dan kunt u een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Wij nemen iedere klacht in behandeling. De manier waarop we dat doen, verschilt per klacht. U ontvangt altijd een reactie van de AP op uw klacht.

U kunt ons ook een tip geven. Een tip beschouwen we als een belangrijk signaal voor ons toezicht, maar leidt niet tot een individueel onderzoek. Een tip kunt u ook anoniem geven.