Rapportage Gebruik algoritmes die persoonsgegevens verwerken door Nederlandse organisaties
De AP heeft een enquête afgenomen onder 1600 bedrijven over het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken.
Samenvatting bevindingen
Algemeen:
- 44% van de ondervraagde bedrijven zegt gebruik te maken van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Alle volgende percentages gaan over deze groep.
- Algoritmes die persoonsgegevens verwerken worden niet als cruciaal gezien: slechts 6% zegt dat ze heel belangrijk zijn voor het functioneren van de organisatie.
- Algoritmes die persoonsgegevens verwerken worden in alle sectoren toegepast, maar met name in de ICT, cultuur, recreatie, en zorg.
- Grote bedrijven zeggen vaker algoritmes die persoonsgegevens verwerken te gebruiken dan kleine bedrijven.
Toepassingen:
- De voornaamste toepassing van dit type algoritmes is administratie, zoals automatisch factureren, en marketing, via bijvoorbeeld personalisatie.
- Bij 20% van de genoemde algoritmes gaat het om risicovolle toepassingen zoals fraudedetectie, gedragsbeoordeling, risicoprofilering, medische toepassingen of sollicitantenbeoordeling.
- 15% van de bedrijven gebruiken algoritmes om beslissingen over mensen te nemen, en bijna een derde doet dat (deels) zonder dat er een mens aan te pas komt.
- 65% koopt hun meest belangrijke algoritme in bij een derde partij.
Volwassenheid:
- Meer dan 70% van de respondenten geeft aan niet of slechts situationeel verantwoord om te gaan met algoritmes en hebben geen structurele kennis of procedures.
- Bedrijven geven aan maar beperkte kennis van de regels te hebben.
- 43% checkt niet of er risico’s zijn voor het gebruik van een algoritme en slechts 8% blijven risico’s daarna monitoren.
- Er is vaak geen standaard evaluatieproces bij het inkopen van algoritmes.
- 31% van bedrijven heeft niemand die intern toezicht houdt op algoritmes, en 16% weet niet of deze persoon er is.
- Algoritmes zijn voor veel bedrijven een onzichtbare technologie: slechts een derde zegt zeker te weten of ze wel of geen algoritmes die persoonsgegevens verwerken gebruiken.
- Meer dan 40% van de bedrijven weet niet welk type algoritme ze gebruiken.
Lees ook: Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor omgang met algoritmes