Mijn bank vraagt mij opnieuw om een kopie van mijn ID. Mag dit?
Ja, dat mag. Uw bank mag vragen of u zich opnieuw identificeert. Ook als u zich al eerder heeft geïdentificeerd. Banken (en andere financiële ondernemingen, zoals verzekeraars) moeten zorgen dat hun klantadministratie klopt. Anders kunnen zij niet voldoen aan de verschillende wettelijke verplichtingen die zij hebben.
Niet beschrijven en geen watermerk
Uw bank mag een ‘schone’ (onbewerkte) kopie van uw identiteitsbewijs (ID) vragen. Dat betekent dat u:
- niets op de kopie mag schrijven;
- geen gegevens onleesbaar mag maken op de kopie;
- geen watermerk mag aanbregen op de kopie.
Alleen met een onbewerkte kopie kan uw bank de echtheid van uw ID controleren.
Wat als de bank om een selfie of video vraagt?
Controleert uw bank uw identiteit op afstand? Bijvoorbeeld omdat u klant bent bij een online bank? Dan mag de bank naast een kopie van uw ID vragen om een foto van uw gezicht (selfie) of een video (filmpje) van uzelf. Daarmee kan de bank vaststellen dat uw ID bij u hoort.
Wilt u geen foto of video versturen? Vraag dan of u kunt langskomen bij de bank. De bank is niet verplicht om u de mogelijkheid te geven langs te komen. Is die mogelijkheid er niet, dan moet u alsnog een foto of video opsturen. Of u kiest ervoor om klant te worden bij een andere bank.