Mijn gegevens zijn gelekt. Wat kan ik doen?

Uw persoonsgegevens kunnen in verkeerde handen komen als een organisatie te maken krijgt met een datalek. Bijvoorbeeld uw telefoonnummer, (e-mail)adres of een kopie van uw ID-bewijs. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. Daarom is het belangrijk om te weten wat u kunt doen.

Voorkom misbruik en (identiteits)fraude

Heeft u bericht gehad van een organisatie over een datalek? Of vermoedt u zelf dat uw gegevens zijn gelekt? Onderneem direct actie:

  • Zijn uw e-mailadres en wachtwoord gelekt? Verander zo snel mogelijk uw wachtwoord(en). Tip: gebruik verschillende wachtwoorden en sla ze op in een wachtwoordmanager. Stel meerfactorauthenticatie in waar dat kan.
  • Is uw e-mailadres of telefoonnummer gelekt? Let op verdachte e-mails, sms’jes en telefoontjes. Met gelekte gegevens kunnen criminelen een bericht heel betrouwbaar laten lijken. Controleer dus goed met wie u te maken heeft. Klik niet zomaar op een link. En geef iemand nooit uw wachtwoord of pincode.
  • Is (een kopie van) uw identiteitsbewijs gelekt? Voorkom identiteitsfraude. Maak eerst melding bij uw gemeente. U kunt dan een nieuw ID-bewijs aanvragen. Krijgt u berichtjes over aankopen die u niet zelf heeft gedaan? Of ziet u vreemde afschriften op uw rekening? Meld dat dan bij de politie en het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

Meer informatie

  • Slachtoffer van een datalek? Dit kunt u doen.
  • Wist u dat een verloren dossier of verkeerd geadresseerde brief ook een datalek kan zijn? En dat een datalek op zichzelf geen overtreding van de AVG is, maar onvoldoende beveiliging bijvoorbeeld wel? Zo zit dat.
  • Gerrit (72) kreeg na een datalek te maken met een auto-inbraak. Hij deelt zijn verhaal.